جلسه پنجم آموزش + Network


ساعت ۱٢:٤۱ ‎ب.ظ روز ۱ اسفند ۱۳۸٦  

 

به نام آنکه هر چه داریم و هر چه هستیم از اوست

سلامی دیگر به دوستان عزیز ،

ابتدا تبریک به تمامی دوستان به خاطر به روز شدن بزرگترین سرویس وبلاگ فارسی و همچنین خسته نباشید خدمت گروه فنی و دوستان خوب ما در گروه فنی سایت پرشین بلاگ و جناب دکتر بوترابی به خاطر زحماتی که با سختیهای تمامی که داشت نهایتا به بار نشست.

بار دیگر با سری آموزشهای دروس مهندسی شبکه مایکروسافت ( MCSE ) در خدمت شما دوستان عزیز هستیم.در ادامه مبحث توپولوژی ها و تجهیزات سخت افزاری مورد استفاده در این شبکه ها به موارد بعدی می پردازیم.

تفاوت HUB با HUB Switch :

بر خلاف هابهای معمولی که فریم ارسالی بر روی یک کانال را روی تمام کانالها به صورت فراگیر ارسال می نماید عملکرد سوئیچ ها در این مورد بسیار هوشمندتر از هاب می باشد، بدین ترتیب که با دریافت یک فریم از روی یک کانال ورودی آن را به تمامی کانالهای خروجی ارسال نمی نماید بلکه ابتدا آدرس فیزیکی کامپیوتر مقصد را چک کرده و فقط آن به آن کانال ارتباطی که کامپیوتر مقصد به آن وصل است می فرستد.به این ترتیب کامپیوتر متصل به سوئیچ مربوطه به ایستگاههای دیگر را دریافت نمی کند.

قابل ذکر است که به نوع ارسال اطلاعات توسط HUB ، Broadcast ( یعنی پخش اطلاعات Packet بین تمامی پورتهای یک Hub ) می گویند و به شیوه ارسال HUB Switch نیز Unicast ( یعنی ارسال اطلاعات فقط به یکی از پورتهای متصل ) گفته می شود.

3- توپولوژی حلقوی ( Ring ) :در این توپولوژی تمام کامپیوترها در یک مدار حلقه ای شکل قرار می گیرند و اطلاعات در جهت عقربه های ساعت شروع به گردش می نماید و به مقصد می رسند.در این توپولوژی که اصطلاحا به آن Token Ring گفته می شود اولین کامپیوتری که در شبکه روشن می شود سیگنالی به نام Token ایجاد کرده و در شبکه به جریان می اندازد. هرگاه کامپیوتری در شبکه قصد ارسال اطلاعات را داشته باشد می بایست منتظر دریافت Token باشد و به محض دریافت Token شروع به ارسال اطلاعات می نماید. در این توپولوژی در صورتیکه کامپیوتر مقصد اطلاعاتی دریافتی از کامپیوتر مبدا را مورد تایید قرار دهد یک Token دیگری به نام Acknowledge به کامپیوتر مبدا جهت سالم دریافت کردن اطلاعات می فرستد. قابل ذکر است که در هر شبکه Ring فقط در هر لحظه یک Token می تواند وجود داشته باشد و این به خاطر جلوگیری از بوجود آمدن Collision یا تصادف بین اطلاعات می باشد.

4- توپولوژی Mesh :این توپولوژی معمولا در شبکه های WAN استفاده می شود. به این ترتیب که یک کامپیوتر از طریق کانکشن های مختلف به قسمت های مختلف متصل می گردد. دراین توپولوژی به خاطر هزینه پیاده سازی Media ها و Device های زیاد دارای هزینه سنگین می باشد.در این شبکه ها پیاده سازی و گسترش شبکه نیاز به هزینه و کار زیاد دارد. اگر یکی از کانکشن ها قطع شود تمام کامپیوترها می توانند با یکدیگر تبادل اطلاعات نمایند. با توجه به اینکه در این توپولوژی کانکشن های مختلف می تواند بین نقاط مختلف ایجاد شود ، سرعت تبادل اطلاعات بین نقاط مختلف می تواند متفاوت باشد.

در جلسه بعدی به توپولوژی بیسیم خواهم پرداخت و دیگر تجهیزات مورد استفاده در شبکه های کامپیوتری را مورد بررسی قرار می دهیم.

شبهای زمستانی گرم و شادی داشته باشید.